fredag 18. februar 2011

Min første dag som slave

Først av alt kan jeg starte med å forklare hva jeg mener med overskriften.
I den bransjen jeg er utplassert i (som er lyd, lys & sceneteknikk) kaller man som regel en som driver med rigging, gjør det man blir bedt om osv uten å få betalt for det, for en slave. Personlig har jeg ingenting i mot det, for jeg får mer enn nok betalt.
"Hva får du betalt?", vil du garantert tenke nå. Det skal jeg fortelle deg. Jeg får betalt i erfaring, massevis. Hadde jeg byttet ut all erfaringen jeg tjener mot penger, ville jeg vært millionær nå.

Sceneteknikk, lyd & lys er et yrke som er midt i blinken for meg ( i tillegg til å stå på scenen selv, selvfølgelig), for jeg elsker å rigge scene, selv om det er et helve**s arbeid. Det er lange arbeidsdager, og mye fysisk arbeid.

Fredag 11. Mars hadde jeg min første dag som uplasseringselev hos Jessheim Lyd & Lys (Klikk her for mer informasjon). Jeg sendte en mail til Deres hjemmeside, fordi jeg fant det interessant, i tillegg til at de holder til på Jessheim/Dal, som er i nærheten. Jeg fikk svar på samme dag som jeg sendte mailen, og de tok meg imot med en gang. De spurte om jeg ville være med på en jobb på fredag samme uke. Jeg takket selvfølgelig ja, for jeg hadde ikke forventet å svar så fort, og hvertfall ikke en jobb allerede samme uke. Da var det èn stk glad Nicolai!

Jobben var på Allergot Ungdomsskole. Vi skulle være leverandører for skolens årlige skoleball, som i tillegg til standard disco, skulle ha en hemmelig gjest + oppvarmingsband)
Jeg fikk beskjed om å møte opp kl. 15.00, for det var da vi skulle starte.. MEN ivrig som jeg var, var jeg der et kvarter før.
De hadde men èn lastebil, fullstappa av godsaker (dvs Høyttalere, en haug med kasser og stativer). Vi startet med å bære alt opp en trapp og inn i gymsalen vi skulle være i. Vi var ikke særlig begeistret for lokalet, for gymsaler har sykt mye akustikk, men men. Vi brukte ca en time på å få inn alt som skulle med. I løpet av den timen, lærte jeg hvordan man skal løfte riktig, og hvordan man får vondt i ryggen av å løfte feil ..

Etter vi hadde fått alt inn, var neste trinn å få alt ut og opp av kasser. Vi satt først opp PA-anlegget. Først Subene (basshøyttalere), etterfulgt av topper (der den "vanlige" lyden kommer ut). Deretter satt vi på plass lysriggen. Grunnet til minimalt med strømtilførsel på skolen, fikk vi kun hengt opp 3 stk Wizard og 2 parcans. De hang på en truss, som ble støttet opp av to store, tunge stativer. (som vi måtte sveive opp manuelt)
Wizard (brukes ofte Disco)
Parcan (standard lys på konserter)
Truss (brukes nesten alltid til å henge opp gjenstander på konserter o.l)


Etter vi hadde sveiet stativene opp til der de skulle være, testet vi de, og justerte på de.
Så var det lyden som skulle testes. Vi fikk satt opp mixeren (som er digital), forsterkerene og koblet alle ledninger der de skulle være. Vi brukte for det meste XLR-kabler. (standard kabler som plugges i f.eks mikrofoner)

Vi hadde på forhånd fått en tegning over hvor de forskjellige instrumentene skulle være når den hemmelige gjesten skulle spille av dens lydteknikker. Det var for at vi skulle vite hvor vi skulle sette opp monitorer, og hvor mange hver skulle ha. En monitor er en høyttaler som gjør at artist(ene) kan høre seg selv på scenen. Vokalisten skulle bruke in-ear (samme greia, bare at han hører det rett inn i øret. Det er også trådløst)
Vi lå litt etter skjemaet, fordi skolen var dårlig på å planlegge arrangementet.
Da den hemmelige gjesten ankom, satt vi opp alt av backline (instrumenter), og satt på mikrofoner på trommer, forsterkere og keyboard. Etter vi hadde gjort det, tok lydteknikkeren Deres over, og hadde en sound check.(Lydsjekk på norsk). Sound checks er viktige, for da får alle justert så man hører hverandre, og så  det høres bra ut ut mot publikum.

Jeg kan forresten nevne at den hemmelige gjesten var Atle Pettersen, andreplass i X-Factor 2010. Han er en kjempehyggelig kar som ikke har noe imot å slå av en prat, som mange andre rockstars bare hadde gitt F i.



Et litt blurry bilde tatt bak mixeren før sound check'en/under opprigg!

Det lokale skolebandet Zapp On skulle være oppvarmingsband, og spille imens gjestene ankom. Men pga forsinkelser i planene, måtte vi utsette det til etter elevene hadde spist middag og "danset" polonese, en slags.. teit tradisjonsdans etter min mening. Så vi kjørte igang litt mainstream dunkemusikk i mellomtiden. Vi måtte ta sound checken Deres under elevenes middag, som heldigvis var i andre enden av skolen.
Etter sound checken dems, hadde vi litt dødtid som vi kunne slappe av litt på. Jeg stakk opp til Atle m/ band for å prate litt om hvordan det er å være så kjent, og spille så mange konserter osv. Den tiden jeg brukte oppe hos dem, var den tiden jeg egentlig skulle bruke på å spise, men det klarte jeg selvfølgelig å glemme.

Da elevene danset polonese, stod jeg bare og så på, og fikk meg en god latter i samme slengen. Det skal egentlig skal være i høytidelig stil, men elevene fikk det til å se ut som en helt vanlig kø i en matvarebutikk.
De brukte ca en halvtime på denne dansen. Så var det første band ut, og jeg fikk være så heldig og styre lyset til begge bandene. Det er ikke mye å skryte av, for det var èn fader som styrte begge lysene som gjorde at de gikk av og på. Jeg klarte likevel å få det til å se bra ut (selvgod ja). Bandet spilte alt for lenge, og gjorde så vi bare hadde 10 minutter på å rigge ned Deres utstyr og mikrofoner før Atle & Co skulle på. Det var stressende, men vi fikk det til!
Jeg trodde jeg skulle ødelegge hørselen av å høre på all den jenteskrikingen da Atle gikk på scenen, MAKAN til bråk!
Han spilte i ca 30-40 minutter. Rett etter han var ferdig, begynte jeg å rigge ned mikrofoner + stativer, samt kveile alle kabler. De andre satt opp DJ-utstyret, etterfulgt av partyfaktor 10.
Det var så varmt oppe på den scena da, at jeg kunne gått ned 5 kilo av å bare stå der. Discoen holdt på i èn time.
Da vi var ferdige med musikken, kunne vi endelig sette opp vinduet. Ut kom det en flom av røyk/fordampning.
Som om jeg ikke var død nok fra før av, måtte vi jo selvfølgelig pakke alt i kassene og bære alt ut igjen. Jeg trodde ikke jeg skulle klare det, men det gjorde jeg visst. Vi fikk heldigvis litt bærehjelp av noen fedre som "tilfeldigvis" var der og så på. Vi var 4 fra firmaet som pakket ned alt, og 4-5 fedre som hjalp til frivillig med bæring.


Det var en ganske ubeskrivelig følelse komme seg hjem, spise og legge seg etter 12 timer uten mat, og 10 timer med intens arbeid.


Jeg er klar for runde 2!


FORRESTEN! Her er vår timeplan + utstyrsliste:



15.00           Ankomst Lastebil, Opprigg

17.00           Hemmelig Gjest ankommer

17.30           Lydprøve Hemmelig Gjest

18.45 - 19.45  Dørene åpnes
 
18.45 - 19.30 Zapp On spiller
 
19.30 - 20.45 Middag
 
20.45             Oppstilling Polonese
 
22.00             Hemmelig gjest
 
23.00             Kåringer
 
24.00             Avslutning
 
00.05                Nedrigg


PA:

4 x SRX 728s sub
4 x SRX 725 topp
1 x amprack

MONITOR:

2 x amprack (6 kurser)
7 x Yorkville TX2

FOH:
Allen & Heath Ilive T112
Effektrack

LYS:

Pga minimalt med strøm, så blir det kun frontlys på scenen..

+ litt truss, stativer, molton etc













-Nicolai

1 kommentar:

  1. Hei Nicolai!

    Dette er et flott blogginnlegg! Du både forteller og forklarer på en slik måte at vi forstår godt at du har en høy grad av læring. Her er det bare å jobbe på! Husk å blogge jevnlig, så får du full uttelling på karakteren. Bra jobba!

    Annicken

    SvarSlett