mandag 6. februar 2012

Min første lystekniker-jobb!

Fredag 16. og lørdag 17. desember var jeg i Lunner Kirke, der skulle det være årlig julekonsert med gjester!





Jeg hadde masse notater og tidsplan for hva vi gjorde begge dagene, men jeg kjøpte ny iPhone og de ble sletta.. Så jeg må skrive fra hukommelsen (+ at dette snart er 2 mnd siden)

På fredagen starta vi med som vanlig på lageret til JLL (Jessheim Lyd & Lys) på Dal, hvor vi fant frem ting vi trengte til disse konsertene. Vi var 2 stk fra JLL på denne jobben. (fikk noe hjelp fra andre)
Heldigvis var det kun lys vi skulle fokusere på, for det var nok jobb! Vi pakka sprinteren full med trosser, parcans, LED-barer og lamper, samt strøm.
Da vi ankom Lunner, var de allerede i full gang med rigging av band og lydanlegg. Det er en fin kirke med fin størrelse til den type lys vi brukte. Vi satt opp LED-lamper innover i hele kirken, og det ble ganske fint til slutt. En av oppgavene mine var å dra strøm til alle, samt seriekoble. Ikke veldig vanskelig, men tar litt tid.
Scenen, lysbordet og setlist! Var en del sanger

På lørdag møtte vi opp rundt 12-13 på formiddagen for å kjøre generalprøver. Min kollega var snill og lot meg prøve meg på lystekniker-jobben, noe som var veldig gøy! Jeg fikk styre alle lys og passe på at det var riktig lys til riktige sanger. Det er litt vanskelig å holde styr på alle lampene i starten, men man kommer fort inn i det når man først vet hva som er hvor osv. Hver konsert varte i 1-2 timer, så på slutten av dagen kjente jeg at jeg var ganske så sliten i hodet. Det var en konsert + nedrigg på søndag, men da måtte jeg feire bursdagen min, så det fikk jeg ikke vært med på.
 
Eksempel på hvordan et lysbord kan se ut. Skriften på teipen er for å se hva som er hvor
Det var veldig fint å få lov til å prøve meg som lystekniker for første gang, det var ganske interessant, for det er så utrolig mye man kan gjøre. Lys på en konsert gjør ca 60% av opplevelsen bedre (hvis man er flink, selvfølgelig)
Uniformen foran!
Uniformen bak!


-Nicolai

1 kommentar:

  1. Veledig bra og informativt blogginnlegg som viser bransjen fra sin rette side. Og som du understreker; hvis man er god (lyssetting er 60 prosent av opplevelsen)! Høy måloppnåelse. Forsett sånn!

    SvarSlett