mandag 6. februar 2012

Tidsfordriv

Det hender av og til at det ikke er noe å gjøre på verken lageret eller at vi ikke har noen jobber. Det jeg fordriver tiden med da, er å finne ut diverse koblinger og muligheter for meg selv som trommis, eller så tar jeg avspassering (jeg passer på at jeg har nok timer, da det er OFTE vi jobber mange timer)

For å få blogget mer, legger jeg kun ut en av fler ting jeg har gjort i dette innlegget.

Jeg har nemlig prøvd å finne ut hvordan jeg som trommis på scena kan få til såkalt in-ear monitor.
"In-ear monitors (IEMs) are devices used by musiciansaudio engineers and audiophiles to listen to music or to hear a custom crafted mix of vocals and stage instrumentation for live performance or recording studio mixing. They are often custom fitted for an individual's ears and provide a high level of noise reduction from ambient surroundings."-Wikipedia.


Jeg prøvde mange forskjellige forum, prøvde å google og prøvde å se diverse løsninger på youtube for å finne ut hva som var mest effektivt og hva som var billigst. Det endte med dette: 


Det funker som følgende: På hver konsert er det et mixebord (der man får lyden fra, og der man justerer og tilpasser lyden). Fra Mixebordet går alle monitorer, så alle på scena får høre seg selv og hverandre. Til mixebordet går alle instrumenter, så lydtekniker har full kontroll. Jeg fant ut (og fikk god hjelp av en kompis) at istedet for å ha en gulvmonitor (se bildet) til trommer, kan man via en egen liten mixer få en monitor. Så jeg dro til Oslo, kjøpte den lille mixeren som er ved siden av trommesettet, og et par spesiallagde dritdyre ørepropper (hvorfor? Jo, fordi jeg kan og er dum) for å teste det. Istedet for å plugge kabelen inn i en monitor, plugger man den heller inn i "tromme"-mixeren. Fra den mixeren igjen kan man plugge i ørepropper/headset. På den måten kan man selv styre hvor mye lyd man vil ha fra bandet, og hvor mye man vil ha fra evt metronom/lydfil. 
Man kan likevel styre alt fra hovedmixeren. Det er fra den man kan velge ut hva av mikrofoner og instrumenter man vil høre, og hva man ikke vil høre.

Jeg testa ut dette live, og det funker kanon! Jeg har tenkt til å bruke det fremover, da dette gir en mye bedre opplevelse og feeling. Da hører man absolutt alt, istedet for måtte skrike ut midt under en konsert at man trenger mer monitor (Et problem mange rock- og metaltrommiser sliter mye med pga unødvendig høy lyd og harde slag) 

-Nicolai

1 kommentar:

  1. Svaret er ja. Det er slike innlegg vi vil ha! Høy måloppnåelse, Nico.

    SvarSlett